جشنواره هنر ایران
یک رویداد فراملی در زمینه
هنرهای تجسمی
همیشه رسم بر این بوده است که داوران از بین پیشکسوتان هنر و استادان مختلف انتخاب شوند اما واقعیت این است که انتخاب داوران از میان گالری داران برجسته کشور یا برگزار کنندگان رویداد های هنری، موقعیت بهتری را برای هنرمندان به همراه خواهد داشت، چه بسا در دوره قبل بسیاری از هنرمندان تازه کار و بی نشان برای اولین بار بعد از اختتامیه این رویداد در موزه هنرهای معاصر تهران فرصت دیده شدن در گروه های فعال هنری و مجموعه داران را پیدا کردند و این اولین هدف جشنواره هنر ایران است. همین طور دیده شدن آثار توسط بیش از دویست هزار نفر رای دهنده نشان خوبی بود از روند صحیح انتخاب مردمی و جذب علاقه و نفوذپذیری این رویداد در دل جامعه ای که حتی اگر هیچگاه آثار هنری را دنبال نمی کردند برای انتخاب و رای دادن به فرد مورد نظر خود با آثار هنرهای تجسمی نسل امروز آشنا شدند.
با توجه به اینکه این مجموعه توسط گروه های مستقل و غیرانتفاعی برگزار می گردد نیاز به حمایت مالی و خبری از این جشنواره بیش از هر موردی در آن احساس می شود.
همراه یک رویداد بزرگ فرهنگی و هنری باشید
جشنواره هنر ایران یکی از معدود نمونه هایی است که پس از چند سال مجدد شروع به کار کرده است و تیم جوان و با سابقه آن امیدها و آرزوهای بسیاری را در این روند ایجاد کرده اند. به صورت خلاصه این رویداد یک مسابقه با داوری حرفه ای چند تیم از گالری های معتبر و همین طور انتخاب مردمی است که در زمینه هنرهای تجسمی برگزار می شود.
روند برگزاری به این صورت است که هنرمندان آثاری را در زمینه های نقاشی، عکاسی و آثار ایجاد شده با روش های دیجیتال به صورت آنلاین برای وب سایت جشنواره ارسال می کنند، برای ارسال آثار زمانی در حدود یک ماه در نظر گرفته شده است، سپس این آثار توسط مردم داوری می شوند و با توجه به تعداد رای های هر اثر نفرات برگزیده مردمی انتخاب می شوند، سپس سایت بر روی هنرمندان جهت ارسال آثار بسته خواهد شد و تیم های داوری به صورت مستقل از پنل های خود آثار برگزیده را انتخاب می کنند، آثاری که بالاترین امتیاز را از مجموع امتیاز های داده شده توسط داوران کسب کنند، به عنوان برگزیدگان داوری معرفی خواهند شد.
داوری متفاوت این جشنواره که در دو حوزه انتخاب مردمی و هیئت داوران انجام می شود نقطه قوت این رویداد است، در قدم اول شرکت کنندگان تلاش خواهند کرد آثار خود را در بین مردم عادی و آشنایان خود نمایش دهند تا رای بیشتری کسب کنند که خود قدم مثبتی برای معرفی هنرهای تجسمی خواهد بود، دوم اینکه داوران از گالری داران، برگزارکنندگان هنری و همین طور کارشناسانی هستند که در دنیای روز هنر فعالیت دارند و از کسب و کار هنر چه در ایران و چه در خارج از ایران اطلاعات کافی دارند.
اهداف کلی جشنواره
– معرفی نسل جوان و ایجاد راهی برای حضور در بخش های فعال هنری
– ایجاد بستری برای دیده شدن هنرمندان در شهرهایی با دسترسی کمتر
– معرفی آثار هنرمندان فرهیخته ایرانی به جامعه هنری خارج از کشور
– نمایش آثار هنرمندان در گالری های معتبر به واسطه نفوذ جشنواره در بحث داوری و امکان حتمی دیده شدن آثارشان توسط کارشناسان گالری ها
– معرفی هنرهای تجسمی به افراد بیشتری در جامعه که فعال هنری نیستند
– کشف استعدادهای نو در هنرهای تجسمی و مفهومی
مهمترین ویژگی های حمایت از جشنواره
• بیشترین تعداد شرکت کننده در بین جشنواره های داخل کشور
• بیشترین تعداد حامی رسانه در زمینه پوشش خبر به واسطه روابط تهاتری
• شبکه های اجتماعی همکار با بازدیدکنندگان وفادار و پیگیر با تعداد بالا
• دیده شدن به صورت عمومی به دلیل داوری مردمی
• تلاش خود هنرمندان برای دیدن شدن آثار و جمع آوری آراء
• نفوذپذیری بالا در سطح شهر های مختلف به واسطه دانشگاه ها، مدارس هنر و تبلیغات دیجیتال مانند شبکه های اجتماعی
• اعتبار بالا به دلیل برگزاری مراسم اصلی در موزه هنرهای معاصر که نه امین موزه هنرهای تجسمی بزرگ جهان به شمار می رود
• عدم مشمولیت مالیاتی در حمایت مالی از جشنواره فرهنگی و هنری
• کمک به برگزاری یک رویداد ملی و ارتقای سطح هنری جامعه
درج اخبار این رویداد در بیش از ۳۰ خبرگزاری رسمی مطرح، رادیو و تلویزیون
از آنجا که تیم ما به صورت تهاتری با سایت ها و رسانه های دیگر فعالیت دائمی داشته و یا به صورت مستقیم در آنها مشغول به فعالیت هستند، در رویداد های مشابه از جامعه همکاران استفاده می کنیم، فهرست وب سایت ها و همکاران ما و همچنین حامیان رسانه ای جشنواره هنر ایران، که جامعه بسیار بزرگی را تشکیل می دهند به شرح زیر است:
• هنرگردی رسانه تخصصی هنرهای تجسمی
• تیوال
• مجله هنرهای تجسمی تندیس
• مجله هنری پان آرت
• مجله هنر آنلاین
• وب سایت آرتیبیشن
• وب سایت دوربین دات نت
• پیکسل
• آنلاین آرت گالری
• فرهنگسرای ارسباران
• ایوند
• anetwork
• تماشاخانه موج نو
• رسانه آکادمیک آپسیس
• اپ آخرین خبر
• مجله اقتصاد برتر
• گالری اینفو
مهمترین اتفاقی که در جشنواره سال گذشته یا سایر رویداد هایی که در گذشته توسط تیم ما انجام شده است، تمرکز بر روی نفوذپذیری و موفقیت در این زمینه است، هر سال آمار بسیار دقیقی از شرکت کننده ها و همین طور رای دهنده ها در اختیار داریم و با توجه به اینکه این روز ها دسترسی به اینترنت در اغلب شهر های ایران فراهم شده است بازدید برای همه شرکت کننده ها و رای دهنده ساده گشته، همین طور استفاده از ابزار های دیجیتال مارکتینگ مانند شبکه های اجتماعی و تبلیغات آنلاین بر روی سایت ها و رسانه های پرطرفدار تعداد بسیار بالایی را در جریان برگزاری این رویداد قرار خواهد داد. اما افرادی که در جامعه هدف این جشنواره قرار می گیرند نسل جوانیست که به عکاسی، نقاشی، مجسمه سازی، معماری، و هر آنچه که در دنیای هنرهای تجسمی جای می گیرد علاقه مند است و یا دانشجویانی که در زمینه هنر تحصیل می کنند حتی هنرمندان خودآموخته ای که در تلاش برای رسیدن به آرمان هایی هستند که در ذهن خود پرورانده اند. در واقع همه علاقه مندان به هنر، واقعیت این است که هر کسی به تئاتر علاقه دارد حتما نقاشی را می پسندد و همه هفت هنر در زمره این مثال قرار می گیرند.
آمار بازدید و شرکت در این رویداد
- ۳۷۷ نفر تعداد شرکت کننده های سال ۱۳۹۵
- بیش از ۴۰.۰۰۰ نفر تعداد رای دهنده های سال گذشته
- بیش از ۲۰۰.۰۰۰ نفر بازدید تنها در مجموع سه ماه زمان برگزاری رویداد